Auriculotherapie

Auriculo is een afgeleide van Auriculair en betekent “met betrekking tot het oor”.

Wanneer we het over (oor)acupunctuur hebben, denken we meteen aan de millennia oude, Chinese geneeskunst met naalden. Hoewel oor acupunctuur onderdeel van de Chinese geneeskunst is, is er in 1957 een Franse neuroloog geweest die er een westerse geneeskundige wetenschap van heeft gemaakt.DSC00235

Auriculotherapie is ontwikkeld door dokter Paul Nogier, een neuroloog in de omgeving van Lyon. In zijn praktijk was het hem opgevallen dat sommige patiënten een littekentje in hun oorschelp hadden. Toen hij hier naar vroeg, vertelde men dat daar hun ischias door was genezen. Een kwaal met afgrijselijke pijn. Het komt neer op een  beklemde zenuw, de heupzenuw. In medisch Latijn heet deze de nervus ischidiacus. In de mangel tussen twee ruggenwervels kan deze zenuw behoorlijk opspelen.

De mensen gingen naar een natuurgenezer in de buurt van Lyon die een gloeiende spijker op een bepaalde plek in het oor stak waarna de pijn verdween als sneeuw voor de zon. Een vrij barbaarse manier van doen, maar als je erge pijn hebt, vind je elke behandeling best. Dokter Nogier nam de proef op de som. Eerst gebruikte hij ook een gloeiende spijker, die hij in een houten handvaatje klemde. Daarna probeerde hij het met gewone naainaalden en toen met de wat beter te hanteren acupunctuurnaalden. Het verhitten was niet nodig; een prik met een koude naald bleek even goed te helpen. Volstrekt nieuw was het dus niet, maar Nogier was wel de eerste die er dieper over na ging denken. Nogier was intussen achter het bestaan van acupunctuur gekomen en zocht het in die richting. Alleen was de vraag: zitten er nog meer van die punten op het oor en hoe vind je ze dan? Dat vinden bleek wel mee te vallen. Als iemand ischias had en hij duwde met de punt van een zacht potlood op de bekende plek, dan deed dat zeer. FoetusEen potlood als medisch instrument vond hij net als indertijd de spijker aan een houtje wel wat primitief, dus vond hij een tastertje uit. Een metalen stiftje met een veertje, opgesloten in een houdertje. Had een patiënt ergens last van dan tastte hij de hele oorschelp af totdat er ‘au’ gezegd werd. Het zoeken was op die manier tijdrovend en hij vond al snel een kortere methode. Het was meer intuïtief dan beredenering en iedereen had het kunnen zien, maar niemand stond er ooit bij stil. Als u een oorschelp goed bekijkt, lijkt hij precies op een foetus.

Als u met uw vingers langs uw oor gaat, zit er halverwege een stevige richel. Deze richel staat in verbinding met de ruggengraat. Inderdaad zat het littekentje dat vroeger zijn nieuwsgierigheid had opgewekt precies op de plek waar je de overgang van de lendenwervels naar het heiligbeen zou zoeken. Toen Nogier dat had vastgesteld, was het meteen een stuk gemakkelijker de juiste punten op te zoeken. Je wist altijd ongeveer, waar je met je taster aan de slag moest.

Stukje bij beetje werd een hele ‘landkaart’ van het oor ontworpen. Niet alleen de wervelkolom is te vinden op het oor. Ook de organen, als long en nieren en weefsels, als bloedvaten, zenuwen en dergelijke zijn op het oor terug te vinden.

De eigenlijke behandeling bestaat uit het prikkelen van de gevonden acupunctuur punten. Dit kan gebeuren met naalden (men spreekt dan van oor acupunctuur), door massage, met magneet staafjes, door verwarming, door elektrische stroom of met licht prikkels.
Ziektes in organen zouden zich uiten door pijn in het bij het orgaan behorende gebied op de oorschelp. Het is aldus mogelijk door met behulp van het meten van de relatieve elektrische weerstand op het oor (wat normaal gesproken niet pijnlijk is) ziektes op te sporen. Doorgaans wordt de behandeling met verblijfsnaalden toegepast. Dit zijn hele  kleine(0,8mm) naaldjes die langere tijd kunnen blijven zitten. Het opsporen van de punten die geprikkeld moeten worden gebeurt met een puntzoeker: een elektrisch apparaat dat de huidweerstand meet. Op het oor bevinden zich zo’n 200 acupunctuurpunten.
Ooracupunctuur is prima te combineren met medicijnen of andere therapieën, zoals osteopathie, fysiotherapie, homeopathie.